Krönika, Dagens Industri
Weekend 5 april
Krönika
Jan Gradvall
En uppdragen luva. Det blev 17-årige Trayvon Martins död.
Den svarte studenten Trayvon Martin hälsade den 25 februari på sin pappa i en liten stad i Florida. När han gick ut för att köpa godis sköts han ihjäl av en självutnämnd kvarterspolis som tyckte att den svarte främlingen i luva såg misstänksam ut.
Att den vite kvarterspolisen (peruansk mamma, amerikansk pappa) inte åtalats eftersom han hävdade självförsvar – detta trots att Trayvon Martin var helt obeväpnad – har lett massiva protester i USA.
Kampanjen är utformad som ”One million hoodies for Trayvon Martin”. Hoodie är det amerikanska ordet för luva eller luvtröja.
Genom Facebook och Twitter, där man använder #millionhoodies som hashtag, har protestetmarscher organiserat över hela USA. Det finns också en hemsida, Millonhoodies. där hittills cirka 400 000 människor från hela världen lagt upp fotografier tagna på sig själva i luvor.
Förrförra veckan nådde kampanjen ända upp till Vita Huset.
Barack Obama sade i ett tal: ”If I had a son, he would look like Trayvon”. Därefter genomförde den 65-årige svarte demokratiske politikern Bobby Rush en aktion i Kongressen. Under kavajen bar han en luvtröja som han i talarstolen fällde upp över sitt huvud.
Personen som startade hela kampanjen är 24-årige Daniel Maree, född i Sydafrika, som jobbar på McCann-Erickson i New York. Han anställdes i fjol av svenske Linus Karlsson.
Linus Karlsson är boss för McCann-Erickson, ett av världens största reklambyrånätverk. Linus har titeln Chairman och Creative Chief Officer för både New York och London.
Linus Karlsson har dessförinnan i 20 år jobbat som en duo med Paul Malmström på Paradiset i Stockholm, Fallon i Minneapolis och Mother i New York.
”Jag har satsat mycket det senaste året på att bygga upp vår kunskap när det gäller sociala medier”, säger Linus Karlsson. ”En av dem vi anställt är Daniel Maree.”
Fröet till hela kampanjen – som nu nått ända upp till presidenten och kongressen – var ett argt inlägg som Daniel Maree skrev på sin egen blogg. Han startade samtidigt ett upprop på Facebook.
”Att uppfattas som misstänkt när man som färgad person går på en gata med uppfälld luva är något jag har alldeles för många personliga erfarenheter av”, säger Daniel Maree när jag kontaktar honom på kontoret i New York.
”Jag har upplevt det under min uppväxt i Sydafrika och här i USA. Det handlar inte om luvan, det handlar om ’racial profiling’ och institutionell rasism”.
Efter det första blogginlägget fick Daniel Maree hjälp av sina kollegor på byrån att utforma själva kampanjen.
Det startas i dag många upprop i sociala medier, men få av dem är just något annat än ett upprop; det saknas en idé och grafiskt tänkande, kunskaper som finns i reklambranschen.
”Million Hoodies” är ett lysande exempel på hur dessa två världar kan integreras. Genom att inte fokusera på Trayvon Martin utan en detalj i fallet – den uppfällda luvan – fick man en tydlig symbol som alla kan relatera till. ”Det går tillbaka till vad reklam handlar om”, säger Daniel Maree. ”Den bästa idén är ofta den enklaste”.
(slut)
+
GRADVALLS VAL
JAZZ
Nacka Forum, ”Fee Fi Fo Rum” (Moserobie). Årets jazzfynd. Ett tecknat omslag av Joakim Pirinen rymmer explosiv jazz av en kvartett med bland andra Nordic Music Prize-vinnaren Goran Kajfes.
DVD
Chemical Brothers, ”Don’t think”. Adam Smiths dokumentione av duons rave i Japan är en psykedeliskt lavett som chockväcker alla sinnen. Filmad med 20 kameror. Kongenial titel: tänk inte, bara upplev.
BOKFORMGIVARE
Nille Svensson. Hans handtextade omslag till Natur & Kulturs utgåvor av David Foster Wallaces ”Systemets sopkvast” (knallgul) och ”Blek kung” (chockrosa) ropar från bokhyllorna.
+
BONUS NR 1:
Två av 1990-talets skarpaste kulturkritiker var två finniga tonåringar från Texas. Två gula tonåringar bör tilläggas.
Det tecknade MTV-radarparet Beavis & Butt-head är mest kända för sin nihilism i episoder som ”Frog baseboll”, där de spelade just baseboll med en groda.
Men under sin korta livstid, 1993 och 1997, tillhörde också Beavis & Butt-head samtidens vassaste kritiker med på pricken-kommenterar av populärkultur och uppblåsta artister.
Nu har skaparen Mike Judge slutligen gått med på att återuppliva den gula duon. Beavis & Butt-head får nypremiär på svenska MTV 15 april 22.55.
Mike Judge har även legat bakom långfilmen ”Office space” från 1999, som Ricky Gervais sagt var en en stora inspirationskällan för tv-serien ”The Office”, och den geniala tecknade familjeserien ”King of the hill” (1997-2010).
Mike Judge gick på med att intervjuas av DI Weekend via ett tangentbord i Texas.
Du skapade serien i Austin, en stad som är känd SXSW-festivalen och sin slogan ”Keep Austin weird”. Hur viktigt har det speciella kulturklimatet Austin varit för Beavis & Butt-head?
”Det här svaret blir förmodligen en besvikelse, men jag växte upp i Albuquerque i New Mexico, som är en stad med mycket lägre inkomster än Austin. Så Albuquerque har egentligen varit en ännu större inspirationskälla. Men om du tittar på flygplatsen i Beavis & Butt-head så är det Austins gamla flygplats- Så visst, Austin finns där absolut.”
På 1990-talet var det tv som helt dominerade i Beavis & Butt-heads värld. Vad tycker de om Facebook och Spotify?
”Jag har försökt att varsamt föra över dem till den moderna världen. Jag menar, de använder iPhone i de nya avsnitten. Men de är inte besatta av Twitter och Facebook som andra tonåringar.”
Beavis & Butt-head är väldigt skarpa kulturkritiker. Har du själv någon erfarenhet av att vara kritiker på det sättet?
” Jag kan inte säga att jag ser på mig själv som en kritiker. Men när jag växte upp var jag bra på att kommentera saker när vi såg på teve. En av mina bästa vänner hade en teve i sin källare. I high scool så brukade vi alltid hänga där. Så det finns absolut element av det i Beavis & Butt-head.”
På 1990-talet kommenterade Beavis & Butt-head några svenska artister, som Whale (Henrik Schyfferts band) och Stakka Bo. Är det några svenska artister med denna gång?
”Ja, jag tror faktiskt vi har en svensk artist med!”
Du skapade den moderna kontorshumorn med ”Office space”. Varför är kontor en tacksam plats för komedi?
”Vi människor är ett resultat av tusentals år av utveckling. Vi har inte ändrat vår genetiska makeup. Och plötsligt befinner vi oss i kontorslandskap. Det är en väldigt konstig miljö. Och jag tror inte vi är redo för den.”
Jan Gradvall
+
BONUS NR 2:
”My first job when I took over as editor was to straighten out the staff situation and get Tony and Julie off the staff. They were getting paid but I hadn’t seen them in months and I wanted to get some new blood in.”
Citatet kommer från Neil Spencer, som 1978 var nytillrädd redaktör på NME, och visar vad som är grunden till alla bra tidningar – blodtransfusion.
En tidning får aldrig koagulera, hur välmående den än kan verka för tillfället. Nytt blod måste hela tiden tillföras.
Skribenterna som sparkas är Tony Parsons och Julie Burchill, två av Englands vassaste skribenter.
Men huvudanledningen till att NME var en så bra tidning – kanske den viktigaste kulturtidningen i världen på 1970-talet – var att ingen medarbetare någonsin tilläts leva på gamla meriter.
I den nya boken ”’The History of The NME 1952-2012” (Portico) berättar Pat Long hela den fascinerande historien om New Musical Express. Eller Accordion Times som tidningen hette från allra första från början.
Om tidningen haft kvar det namnet, Dragspelsbladet, hade det kanske varit svårare att få till alla historiska intervjuer med artister som David Bowie, The Clash och Joy Division.
Jan Gradvall
+
BONUS NR 3:
Vår tids fixering vid boende har redan uppmärksammats av många. Från Fredrik Lindström och Henrik Schyfferts lysande show ”Ljust & Fräscht” till Alexander Noréns nya underhållande bok ”Hög på hus” (Albert Bonniers Förlag).
Men ingen svensk har förkroppsligat och personifierat vår tids boendefixering så som mäklaren Fredrik Eklund gör i nya amerikanska dokusåpan ”Million Dollar Listing New York”.
Programmet ”Million Dollar Listing” har sänts sedan 2006, men New York-upplagan av programmet började sändas i mars.
Och den största stjärnan i programmet är svenske Fredrik Eklund, den mest färgstarka profilen i tv just nu alla kategorier.
Fredrik Eklund – son till ekonomen Klas Eklund, bror till författaren Sigge Eklund – har samma energi som alla karaktärer i New York-serierna ”How to make it in America” och ”Sex and the city” tillsammans.
Till skillnad från många andra dokusåpaprofiler har han också något att lära ut. ”Million Dollar Listing New York” lyckas både vara spektakulär folkbildning och kunskapskanal på samma gång.
Någon svensk kanal borde snarast öppna plånboken.
Jan Gradvall