Skivrecensioner, DI Weekend

Summering 2017
Jan Gradvall

Årets album

Musikåret 2017 kommer att gå till historien som året då hiphop officiellt blev den största musikgenren i världen. I juli presenterades siffror från statistikföretaget Nielsen som visade att rap, efter att ha existerat som genre i 40 år, nu gått om rockmusik.

Allra störst är hiphop inom streaming där genren i dag dominerar helt, ett tecken på att tronskiftet är permanent.

Det album som definierade och formade året var inget album utan en spellista på Spoitfy.RapCaviar, med 8,3 miljoner följare, har blivit så inflytelserik att den förändrat Billboardlistan i USA.

De artister som numera klättrar högts på listan är inte längre breda popartister utan rappare. Just den unga sortens artister, ofta från amerikanska södern, som RapCaviar fört fram: arga, självdestruktiva och extremt produktiva musiker som lägger upp nya låtar på nätet nästan varje månad. Genren kallas ibland Internetrap.

Det är dessa låtar som dagens unga lyssnare sjunger med i högst på festivaler och kan alla ord och fraser utantill. Tempot är påfallande släpigt. Texterna handlar om droger, självmedicinering, pengar och statusmärken (särskilt Gucci nämns i var och varannan låt).

Vill man hitta en termometer som visar hur en nation mår ska man alltid lyssna på musiken är populärast.

En parallell till vågen med Internetrap är när Nirvana tog över världen med ”Smells like teen spirit”. Publiken på rapkonserter i dag har även plockat upp punkens tradition med så kallade moshpits; cirklar bildas i publikhavet där man handlöst kastar sig mot varandra.

Spellistor brukar vara ansiktslösa men Tuma Basa, mannen bakom RapCaviar, har blivit en maktfaktor. Tuma Basa är en 42-årig född i Zaire, uppväxt i Zimbabwe som i dag bor i Harlem, New York.

Trots att låtarna bytts ut hela tiden förblir känslan RapCaviar konstant. Listan är större än låtarna. RapCaviar har varit årets album.

2017 års bästa album

1. RapCaviar (spellista)
2. The xx, I see you
3. Kendrick Lamar, Damn
4. Benny Andersson, Piano
5. Goran Kajfeš Tropiques, Tropiques
6. Sam Smith, The thrill of it all
7. J Hus, Common sense
8. Zara Larsson, So good
9. The National, Sleep well beast
10. Ibeyi, Ash
11. Sampha, Process
12. SZA, Ctrl
13.Stormzy, Gang signs & prayer
14. Migos, Culture
15. Oskar Linnros, Väntar på en ängel
16. Valerie June, The order of time
17. LCD Soundsystem, American dream
18. Jay-Z, 4:44
19. Björk, Utopia
20. Lorde, Melodrama
21. Tove Lo, Blue lips
22. Rebecka Törnqvist, Home secretary
23. Perfume Genius, No shape
24. Fever Ray, Plunge
25. Arca, Arca
26. Mwuana, Triller
27. Queens Of The Stone Age, Villains
28. Father John Misty, Pure comedy
29. St Vincent, Masseduction
30. Stor, Under broarna
31. Taylor Swift, Reputation
32. Per Gessle, En vacker dag + En vacker natt
33. Laura Marling, Semper femina
34. Vince Staples, Big fish theory
35. Ryuichi Sakamoto, Async
36. Lana Del Rey, Lust for life
37. 2 Chainz, Pretty girls like trap music
38. Future, Future
39. Chronixx, Chronology
40. Margo Price, All American made


Största löften inför 2018:

1. Jëlly
2. Esther Kirabo
3. Molly Sandén

Årets filmer

1. Dunkirk
2. Get out
3. I called him Morgan
4. Dröm vidare
5. Wonder woman

Årets anthem

Luis Fonsi & Daddy Yankee, Despacito

Årets låtar

En fullständigt omöjlig låttitel. Vem kan ens uttala ”XO Tour Llif3”? En becksvart text där refrängen, om man nu ens kan kalla det för en refräng, utgörs av raderna ”All my friends are dead” och ”Push me to the edge” samt ”I am not afraid to die”. Raden om att hans vänner är döda handlar om pengar. Hans enda vänner är de döda presidenter som pryder dollarsedlar.

Detta är låten som lyfte högre än alla andra under 2017 (”Despacito” undantaget). ”XO Tour Llif3” har legat konstant på Billboard Top 100 sedan den gavs ut i februari och ligger fortfarande kvar. Låten har spelats över en halv miljard gånger på Spotify, vilket är dubbelt så mycket som årets låtar med artister som Taylor Swift och Katy Perry. (Den största rockgruppen i världen, Foo Fighters, har ingen låt på sitt senaste album som nått över 30 miljoner.)

Lil Uzi Vert är en 23-åring som hänvisar till Marilyn Manson som sin största influens. Han är från Philadelphia men spelar in i Atlanta, en stad som tagit över som den ledande musikstaden i världen för rap och därmed populärmusik i stort.

Lil Uzi Vert är en typisk artist inom Internetrap. Kreativiteten i denna gräsrotsrörelse kan jämföras med slutet av 1940-talet och början på 1950-talet då svarta artister i amerikanska Södern som Fats Domino (vila i frid), Ike Turner och Little Richard uppfann rockmusik.

Precis som att den vite Bill Haley blev den genrens affischnamn är den vite 22-årigen Post Malone på väg att bli denna genres största stjänra. Post Malones ”Rockstar” är 2017 års motsvarighet till Bill Haileys ”Rock around the clock”, detta sagt utan mena något nedvärderande mot någon av dem; båda är utmärkta låtar.

”Rockstar” närmar sig också en halv miljard spelningar. I Sverige har den konstant legat etta i två månader.

1. Lil Uzi Vert, XO Tour Llif3
2. Future, Mask off
3. Kendrick Lamar, Humble
4. Ed Sheeran, Shape of you
5. Migos, Bad and boujee
6. 2 Chainz & Travis Scott, 4AM
7. Logic & Alessia Cara, 1-800-273-8255
8. Miley Cyrus, Malibu
9. Selena Gomez, Bad liar
10. Drake, Passionfruit
11. Post Malone, Rockstar
12. Cardi B, Bodak yellow
13. Sam Hunt, Body like a back road
14. DJ Khaled & Rihanna, Wild thoughts
15. Eric Gadd, Stay away från mig

Årets musikböcker

1. Rob Sheffield, Dreaming the Beatles
2. Lizzy Goodman, Meet me in the bathroom
3. Robert Forster, Grant & I

Årets konserter

1. Frank Ocean, Way Out West
2. The xx, Hovet
3. J Hus, Debaser Strand

Årets återutgivningar

1. Alice Coltrane, Turiyasangitananda
2. Thelonius Monk, Les Liaisons Dangereuses
3. Neil Young, Hitchhiker
4. Bob Dylan, Trouble no more: The bootleg series vol 13
5. George Michael, Listen without prejudice vol 1

Årets tv-serier

1. Stranger things 2
2. Ozark
3. Mindhunter
4. The handmaid’s tale
5. Big little lies

Årets böcker

1. Colson Whitehead, Den underjordiska järnvägen
2. Åsa Erlandsson, Det som aldrig fick ske
3. Ariel Levy, När reglerna slutat gälla
4. Graham Swift, Mödrarnas söndag
5. Joan Didion, Anteckningar

Årets EP

1. Rein, Freedoom
2. Jëlly, Allting/ingenting
3. Beatrice Eli, The Careful

Årets podcast

S-Town

Årets musikdokumentär

The Defiant Ones

Årets svenska tv-program

1. Grotesco
2. All in – den bevingade hästen (dokumentär)
3. Hitlåtens historia
4. Kobra med Parisa Amiri
5. Så mycket bättre